Děti v 18ti

12. června 2016 v 10:42 | SasuKe |  Myšlenky
Tak jo, než se dostanu přímo ke článku, chci říct, že jsem tu teď nějakou dobu nebyl a hrozně mě překvapily ohlasy, prý se dokonce něco objevilo na hlaví stránce, komentáře mi udělaly obrovskou radost, takže klidně komentujte dál. :D



Tentokrát se moje malé myšlenkové pochody dostaly až k tématice dětí. Co mě k tomu přivedlo? Je to asi dva týdny, co si jdu odpoledne k lékaři a potkám spolužačku ze základky s obrovským břichem, no a co jsem se nedozvěděl? Že bude za pár dnů rodit, přítele má už dva roky, pokud vím, ještě loni řešila, že ji podvedl a jak mu to "vrátila", jak dospělé. Náhodou vím i kdy má narozeniny, takže můžu s klidem říct, že jí ještě není ani dvacet. Základku dodělala s obtížemi, propadala, no a učňák, které vystřídala tři, nakonec neudělá asi vůbec, vzhledem k tomu, že teď z ní bude mamina. Vždycky byla taková problémová, nevěděla co chce, s ničím si sama neporadila, no jednoduše mě zarazilo, že v jejím věku má už dítě. Navíc takových holek znám víc, dokonce mi jedna slečna kdysi v době, kdy já sám měl ještě šestnáct a ona taky, řekla, že chtějí s přítelem miminko už teď a vysvětlovala mi, jak to půjde, když se rodiče zaručí a tak dále... Středoškolačka.
Pak stejně vídám maminky těch holek, jak vozí miminka v kočárčích a ony jsou kde? Doma u televize?
Celkově mě poslední dobou překvapuje, jak mladé se holky hrnou do toho být matky a vůbec ne jen ony, dneska už spousta lidí ani nemá svatbu, rovnou si pořídí dítě a to podle mě ve věku, kdy jsou v mnohém ještě sami dětmi.
Dokonce jsem se už párkrát setkal s názorem svých vrstevníků: "Hele jestli chceš mít dítě, tak tech osmnáct/dvacet je nejvyšší čas, ne?" Kde tohle berou? Upřímně mě překvapuje, že si někdo v tom věku pořizuje děti, navíc teda přítelkyni teprve bude šestnáct, takže by určitě měla radost, kdybych přišel s něčím podobným. :D
Osobně - pokud má ten člověk už dostudováno, nějaké pracovní zkušenosti, partner má stálou práci a mají s jistotou kde bydlet, tak pak teda budiž, pokud si myslí, že jsou připraveni a mají dost rozumu i životních zkušeností na to, správně vychovat dítě, ať si ho pořídí. Já nemám nejspíš nic z toho, takže bych si na to si opravdu netroufl. Není to vždycky o zkušenostech, někdo nemá dost rozumu vychovat dítě ani ve třiceti, jenže většina mladých kolem té osmnáctky spíš vymetá mejdany a sami jsou sotva dospělí, proto si neumím představit, jak holka, která nikdy neměla ani brigádu a sama si vůbec nic nevyřídí vychovává dítě.
Nehážu všechny do jednoho pytle, neříkám, že nejsou případy, kdy na to ti budoucí rodiče připravení jsou, ale spíš mám pocit, že většina lidí dnes vůbec nepřemýšlí. Víte kolik stojí oblečení, botičky, kočárek? Víte, že to dítě pořád roste a bude každou chvilku potřebovat nové? Víte, kdy ho co začít učit? Máte nějaký přehled o dětských nemocích? Víte, jak je to únavné, vstávat několikrát za noc? Máte představu, kolik času musíte věnovat dítěti? Jasně, uděláte si ho prostě za noc, ani to nic nestojí, můžete si ho pořídit, kdy se vám zachce. Jenže si nejsem jistý, jestli se každý takový mladý pár zamyslí, co ho to bude stát v budoucnu, protože to není křeček, kterého strčíte do klece, aby se zabavil sám. Máte tu před sebou živou bytost, která bude mít jednou obrovské možnosti, něco jste stvořili a co to bude za člověka, záleží na vás a na tom, kolik času investujete do jeho výchovy.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Fredy Fredy | Web | 12. června 2016 v 10:52 | Reagovat

to je pravda :-)

2 Marshmallow Marshmallow | 12. června 2016 v 11:05 | Reagovat

Super článek a hlavně pravdivý, já s tebou naprosto souhlasím...dost lidí, co si pořizují dítě takhle brzo, se právě ještě neumí pořádně postarat sami o sebe, natož o miminko...víc k tomu asi nemám co dodat x.x

3 Kira Curatio Kira Curatio | E-mail | Web | 12. června 2016 v 11:33 | Reagovat

Skvělé zamyšlení.. je mi těch lidí zároveň i líto, ne vždy to dítě mají dobrovolně. Podle mě si člověk musí sám ještě rozhodnout, co vlastně chce, dostudovat, sehnat si práci a zázemí, a pak je teprv na místě přemýšlet o dětech.
Máš skvělé články, jen tak dál :)

4 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 12. června 2016 v 12:13 | Reagovat

Já spíš mám pocit, že si lidé dítě pořizují čím dál později a že dítě v tak nízkém věku je buď "nehoda" nebo rarita. Spolužačce bylo tenkrát šestnáct, když omylem otěhotněla, donosila to a dala do děcáku, což mi přijde taky jako "fajn" řešení. Omylem přivést na svět člověka je jedna věc, ale zkazit mu život ještě děcákem, na který stát dává stěží peníze, to je jiná. Ty děti nemají nic jako rodinné zázemí a nebudou se o sebe umět postarat. Hlavně, že to slečna vyřešila, no. Moje věc to není, samozřejmě, ale proč bych na to nemohla mít názor, že...

5 K. K. | E-mail | Web | 12. června 2016 v 12:41 | Reagovat

Mně trošku děsí, že nejvíc se rozmnožují ty "jednodušší"... Vidím to na lidech ze ZŠ, zrovna včera jsme se s kamarádem o tom bavili - holka za sebou 5 potratů a teď (je nám 24) má už 3 děti... Byla vždycky blbá jak tágo, učňák snad ani nedodělala... Tak hlavně že ty báječný geny předává hojně dál.

Souhlasím jinak s každým tvým slovem.

6 Anita Barrasa Anita Barrasa | E-mail | Web | 12. června 2016 v 12:43 | Reagovat

Také mi připadá, že někteří takto mladí rodiče si to představují až příliš jednoduše, že vychovat dítě bude hračka, přitom vůbec nevědí, do čeho jdou a uvědomují si to, až když je příliš pozdě... nejvíce je mi v takových případech líto těch dětí, které si zaslouží vyrůstat v milující rodině, tu jim ale takto mladí rodiče vytvořit nemohou, když umí sžít sotva sami se sebou...

7 SasuKe SasuKe | Web | 12. června 2016 v 13:02 | Reagovat

[3]: Potěšilo mě, že se ti moje články líbí, tahle slečna ho bohužel nejspíš dobrovolně opravdu má a kdyby byla jediná, kterou znám. Mě je popravdě líto hlavně těch dětí, co jim jejich "rodiče" můžou dát, když se nepostarají pomalu ani sami o sebe?

[4]: Ono tam už si to dítě nejspíš moc nevybere, jestli děcák, nebo příšerná rodina, prostě mám dojem, že to dnes mladí berou hodně na lehkou váhu. Asi teď zním, že se dělám hrozně chytrým, ale sám jsem ještě děcko a to už mi osmnáct bylo, jednoduše bych si netroufl ani kdyby přítelkyně byla plnoletá pořídit si hned z fleku dítě a to se rozhodně nedá říct, že bych byl z těch, co hodlají celý život strávit "na hromádce" a říkají jak o děti nestojí - to je druhá dnešní móda, která mě překvapuje.

[5]:
Právě, především ti, co ani nedostudovali, práci nemají a živí je rodiče se nebojí pořídit si hnedle dítě. Však oni se o ně i děcko postarají babička s dědečkem, ne?

[6]:
Je to smutné, ale je pravda, že to dítě na to doplatí nejvíc, pak se ještě kolikrát dočká toho, že si na něm rodiče vybijí vztek, jak jim komplikuje život. Jelikož je to něco na co nebyli zvyklí ani připravení... Zejména tam, kde je to děcko neplánované.

8 Kája Kája | Web | 12. června 2016 v 14:46 | Reagovat

Co kdy učit, jak se dítěti věnovat atd., to se přece maminka dozví v těhotenství na různých kurzech nebo z knih. A doopravdy ji stejně naučí až praxe. Nebo se to snad lidi učí dopředu? :) A pokud holka v osmnácti dítě opravdu chce, tak je určitě ochotná si toto všechno zjistit. A určitě nebude toužit po vymetaní mejdanů...

9 SasuKe SasuKe | Web | 12. června 2016 v 14:55 | Reagovat

[8]: Pokud dítě opravdu chce a je na to připravená, můj názor je, že většiny se tenhle případ netýká. Nemůžu soudit všechny holky na světě, ale troufnu si tvrdit, že spousta z nich si neuvědomuje do čeho jde...

10 Janet Janet | Web | 12. června 2016 v 15:18 | Reagovat

Musím souhlasit s tebou. Připadá mi to jak nový módní trend, že skoro ještě sami jsou dětmi a už mají dítě. A upřímně, vidím to teď také na každém kroku. Nemá dodělaný učňák, nebo střední a už je matkou. Samozřejmě, že kolikrát ani tu školu nedodělají a co potom? Vždyť to ani tu práci po mateřské neseženou. A myslím si že ani není kam spěchat. Dnešní doba je uspěchaná asi doopravdy ve všem. Já mám v červenci 22 a ještě si neumím představit, že bych měla dítě. Možná až budu starší a především, až si najdu partnera, se kterým si budu pořádně rozumět.

11 SasuKe SasuKe | Web | 12. června 2016 v 15:26 | Reagovat

[10]: Rozhodně je uspěchaná doba, holky randí ve dvanácti, v osmnácti mají děti a rozum nejspíš nedostanou nikdy. A nejen holky pochopitelně. Přesně jak říkáš, nic neumí, sotva že dodělají základku a práci pak neseženou. Co si dokazují tím, mít hned dítě? Jak jsou dospělí? Přitom například slečna o které jsme mluvil ve článku bydlí i s přítelem u rodičů, ani se nevzali, ještě loni to vypadalo, že se rozejdou a najednou přivádějí na svět dítě.

12 Kyuu Kyuu | 12. června 2016 v 16:08 | Reagovat

Jednoznačně souhlasím. Jasně, jsou holky, které jsou mateřsky založené a v založní rodiny vidí pointu života, ale řekla bych, že to je jenom mizivé procento z těch,co ty děti takhle brzo mají. Ostatní případy jsou buď "nehody", nebo jako v článku zmíněná slečna nemají žádné ambice a prostě jenom neví co se životem - a tímhle rozhodnutím zkazí život nejen sobě, ale i dítěti, co bude vyrůstat v nestabilní domácnosti, kde ani jeho matka neví, co chce. Pak už je lepší, když jde holka na potrat, než aby na už tak přeplněný svět, kde je spousta opuštěných dětí v děcácích přivedla dalšího tvorečka. Já bych rozhodně dítě tak brzo nechtěla, sama jsem s tebou nedávno řešila to, že jsem ještě sama dítě a nezvládnu ani telefonovat cizím lidem, natož na sebe vzít takovou zodpovědnost, jako je výchova dítěte. Na to všechno máme ještě spoustu času, dospělá můžu být celý život, do dětství se jen tak nevrátím.

13 Sabča Sabča | Web | 12. června 2016 v 16:24 | Reagovat

super blog, zvu tě na svůj

14 Maku Maku | 12. června 2016 v 17:08 | Reagovat

Pěkně sepsáno, vidím to podobně.

[5]:: Také znám jednoho, který základku dodělal jen tak tak, několik měsíců byl v pasťáku a ve dvaceti má 2 děti a "stabilní a perspektivní" zaměstnání jako vrátný. Přijde mi, že lidi bez ambicí si řeknou, že jedinej smysl života je mít děti a podle toho to vypadá. Jednodušší mají děti brzo a ti ambiciózní naopak pozdě nebo vůbec.

15 Terez Terez | Web | 12. června 2016 v 18:51 | Reagovat

Ahoj, máš krásný blog a s článkem souhlasím! Také znám spoustu takových holek.
Jinak já si dnes založila blog na téma fit recepty a napsala tak dneska svůj první receptík pro vás. Máš- li aspoň trošku zájem, mrkni se :-P
Začátky jsou těžké a každý komentík pomůže k jejímu rozjetí.Děkuji :-)

16 SasuKe SasuKe | Web | 12. června 2016 v 21:49 | Reagovat

[15]: Děkuju, jsem rád že se tu našlo tolik souhlasných názorů

17 Lucia Lucia | E-mail | Web | 13. června 2016 v 11:59 | Reagovat

To ze je niekto "jednoduchsi" este nemusi znamenat, ze bude zly rodic. Niekedy je lepsie rodit cim skor, pokial clovek nevie dostatocne co ho caka, lebo cim je starsi, tym viac sa toho boji a nakoniec mozno nebude mat deti vobec. Okrem toho, keby clovek chcel cakat, ze bude na to dostatocne materialne pripraveny....to tiez asi velmi nemusi byt nikdy. Niekedy sa deti rodili do rodin, kde nemali ani len stvrtinu z toho co maju ludia dnes a tie deti boli omnoho spokojnejsie. Dnes maju deti skoro vsetko na co si pomyslia, ale su drze a nevedia si cenit nic. Ale samozrejme je pravda, ze pripad, ktory opisujes ty je extremny, ak je niekto problemovy, nema normalny vztah ,tak to pre to dieta asi nebude najlepsie.

18 SasuKe SasuKe | Web | 13. června 2016 v 22:35 | Reagovat

[17]:
To už je o pohledu no, asi si neumím představit, že by mě děsilo mít děti. :D Jinak souhlasím s tím, že děti jsou dnes nevděčné a znovu vidím chybu hlavně u rodičů, kteří dítěti ve školce koupí tablet ať si hraje, dítě se má opečovávat, ale ne rozmazlovat. Má ho dnes skoro každé děcko a nevím, my bez toho přežili, hráli jsme si pěkně venku a rozvíjeli fantazii, proč oni ne? Ale to už je zase z jiného soudku...

19 Tony Tony | E-mail | Web | 21. června 2016 v 18:44 | Reagovat

Dle mého názoru není na dítě připravený člověk na 100% nikdy. Může se snažit zajistit bydlení, práci a věci, nastudovat si knihy o dětských nemocích, ale stejně ho to maličké naprosto překvapí a vyhodí z míry.
Takže podle mě na věku velmi nezáleží. Jestli bude matce třicet pět nebo šestnáct... ale pokud je odvážná a rozhodnutá se o dítě postarat, tak by to mohla zvládnout. Horší je podle mě dnešní přístup společnosti, která mladé matce nedokáže přizpůsobit prostředí. A tak se těhotná slečna/slečna s kočárkem setkává v 15ti, 16ti letech s posměšky, ukazováním a tak podobně.
Já osobně znám několik slečen, které v teenage věku porodily děti a které se i o ty děti snaží starat. Samozřejmě vypomáhají rodiče a otec dítěte, ale myslím, že to zvládají celkem fajn. Jen se musely vykašlat na okolí a těm, kteří se na ně divně dívali, ukázal vytasený prostředníček, aby ostatní věděli, co si o nich jako novopečená matka myslí. :)
Já jsem značně skeptický k lidem, kteří ani neumí koutkem mysli uznat, že mladý člověk může výchovu dítěte zvládnout (což teda není tvůj případ :), jelikož mě samotného rodiče pořádně nevychovali. Táta mi umřel, když jsem měl šest, a moje máma se o mě nikdy pořádně nestarala, takže se o mě od malého věku staral brácha, který mě i nakonec jako starší získal do péče. :) A můžu říct, že si připadám vychovaný dobře. :D (y)

20 SasuKe SasuKe | Web | 23. července 2016 v 13:07 | Reagovat

[19]: Pochopitelně, jsou i lidé, kteří si s tímhle poradí celkem brzo. Naprosto souhlasím, že 100% není člověk připravený nikdy, ale asi nemám takové štěstí, že bych někdy poznal nějakou patnáctiletou slečnu, která by to zvládala. Výchova dítěte celkově je složitá věc a je to hlavně o přístupu.

21 Kája Kája | Web | 29. července 2016 v 13:19 | Reagovat

Souhlasím!!!
Článek je napsaný naprosto parádně a je v něm tolik pravdy. Já nevím, kde moji dnešní vrstevníci berou tu "odvahu" pořídit si dítě tak brzy. Kam dali mozek? Jo, aha, oni ho možná ani nemají. :D No, prostě mi to hlava nebere a divím se tomu přesně tak, jako ty.
Já sama dítě plánuji až třeba kolem 30ti let a nebo nakonec vůbec. Kdo ví, jak to jednou dopadne. Každopádně teď, když studuji, bych určitě nemohla být mámou, přebalovat, vozit kočár a tak. Na to prostě ještě vůbec nejsem stavěná. :D

P.S. Moje spolužačka z prváku, která ve druháku přerušila studium je na tom podobně jako ta tvoje spolužačka. Nejdřív prý, že má "zdravotní problémy" a pak už za pár dní visí na Facebooku její ultrazvuk a těší se na miminko. No, bože! Já myslela, že budu mít asi infarkt. :D

22 Veronika Vé Veronika Vé | Web | 29. července 2016 v 13:56 | Reagovat

Úžasný článek, dokonale vystihnutý!
Věř, že já poslední dobou na tohle téma taky dost myslím. Moje kamarádka ze školky, stejně stará jak já, čeká 2. dítě. S tím, se kterým má to 1. dítě, se furt rozchází, hádá a podle mě si toho prvního kloučka nechala schválně udělat jen proto, aby si dotyčného kluka udržela. Nyní co chvíli utíká za maminkou a zase se vrací zpátky. Velmi dospělý přístup na to, že bude mít 2. dítě.
Pak tu máme pár, z něhož oba už mají přes dvacítku, ovšem slečna stále studuje magisterské studium, které nejspíš nedokončí (už zbývá jen jeden jediný rok), neměla nikdy práci na HPP, jen tak přes prázky nějakou tu brigádu, to je vše. A v září čekají potomka. Bydlí v garsonce a bydlení začali řešit až nyní, 2 měsíce před porodem.
Někdy si říkám, že i dospělí nejsou někdy dospělí. Nemyslí na to, že (jak píšeš), miminko prostě stojí peníze. A já bych rozhodně nechtěla přivést miminko do nejistoty.

23 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 29. července 2016 v 13:59 | Reagovat

Je mi dvacet a sama se cítím ještě nedospěle. Mám ráda svoje koníčky, ráda se učím a vzdělávám se, chci něčeho dosáhnout a nedovedu si představit, že by mě v tom dítě brzdilo. Od těch holek je to vlastně nezodpovědný a sobecký, ukojit svojí touhu po ňuňu miminku, vlastně to ukojí taky jejich touhu po senzaci a po obdivu, ale už nehledí na to, jaké dětství to bude, když nemají jak zabezpečit dítě jak finančně, tak morálně. Jakou výchovu, jaké stabilní základy dovedou dát dítěti, když samy ještě potřebují výchovných pár facek? A jejich vrstevnice je většinou ještě podporují chválou, ňuňáňím, kecama o zázraku zrození z lásky a tak dál, místo aby jim všichni na férovku řekli, že jsou hloupý kačeny, co si nezařídily život nejlíp.

24 Hrobárova Dcéra Hrobárova Dcéra | Web | 29. července 2016 v 14:07 | Reagovat

Tvoj popis vystihuje mentálne menej zdatných jedincov, ktorí by sa podľa mňa nemali množiť...
Vždy ma prekvapí čo všetkého sú títo jedinci schopní a ako jednoducho sa dá "nemyslieť"...

25 Mariella Mariella | E-mail | Web | 29. července 2016 v 14:09 | Reagovat

On je problém, že dle zdraví a tak je vhodné mít dítě okolo těch dvaceti - je to dané přírodou, která ale nějak nepočítala s tím, kolika let se budeme dožívat a jak dlouho budeme studovat.
Co mě ale více zaráží, je to, že lidé mají první dítě šíleně pozdě - ono to přece počká, říkají si, a pak se diví, že to nejde, když předtím zase upřednostňovali jiné věci. Ani jedna cesta není ideální, ale mám pocit, že tou zlatou střední (první dítě do třiceti, už po škole, nějaké zajištění, stálejší partner, ale ještě ne příliš pozdě z hlediska zdraví a tak) jde stále méně lidí...

26 I am Jane I am Jane | Web | 29. července 2016 v 14:15 | Reagovat

Podle mě jsou osmnáctiletý matky lepší než ty před čtyřicítkou!!!

27 lt.tisi lt.tisi | E-mail | 29. července 2016 v 15:15 | Reagovat

Ahoj, upřímně nedokážu pochopit, jak ty holky přemýšlí. Neumí a nezvládnou se postarat samy o sebe (nemají vlastní bydlení, práci, stálý příjem,..) a pořídí si dítě. Osobně bych to tak nikdy neudělala, studuju VŠ, pak si najdu práci a jakmile budeme mít s přítelem, kde bydlet a bude něco našetřené, tak se pak může začít uvažovat o dítěti. Možná to bude až kolem třicítky, možná budu mít jen jedno dítě, ale aspoň vím, že ho zajistím ve všem a postarám se o jeho budoucnost. Navíc si nedokážu ani po dvacítce představit, že bych byla těhotná a měla rodit a starat se o malé dítě. Ale na mateřské pudy mám času dost :D užívej dne :)

28 Jack Godman Jack Godman | E-mail | Web | 29. července 2016 v 15:31 | Reagovat

Ale on je věk 18 - 25 opravdu nejideálnějším věkem pro pořízení dítěte. Alespoň po biologické stránce. Po psychické je to jiná. Ale to je vina spíše moderní doby, že mladé nevede ke zodpovědnosti. Zatím co dříve museli nést odpovědnost už od 12 let, takže v 18 měli dostatek životních zkušeností, dnes se ke zodpovědnosti nedostanou mnohdy ani po škole. Prodlužovat studium až do 26, nenést za nic odpovědnost a bydlet doma u rodičů, kteří se o dcerku nebo synáčka postarají. To je nezodpovědnost.
Druhým faktorem je nezodpovědnost při sexu. Dívky to pak řeší potraty (velké riziko neplodnosti) nebo odložením do babyboxů (což je asi nejhorší věc, kterou naše civilizace přinesla (ne babyboxy, ale možnost odložit dítě bez výčitek)).

Co se týče samotné problematiky, tak je to spíše opačně. Dnes se většina holek nehrne do možnosti mít děti. Podle statistik spíše ubývá párů, kteří mají v úvahu pořídit si v životě dítě. A to není dobré pro žádný národ, tím spíše ne pro náš, který ve velkém nahrazují přistěhovalci.

No a nakonec, pokud lidi nechtějí mít dítě do 30, pak by měli mít dostatek rozumu a zodpovědnosti k tomu, aby pochopili, že dítě by už vůbec neměli mít. Nikoli kvůli sobě, ale kvůli svému dítěti. Předání genetických defektů je zhruba kolem třicítky hraniční. A defekty se pak potáhnou se dítětem po celý jeho život a žel bohu, se budou předávat dál. To je důvod, proč přibývá syndromů, vadných genů, nemocí, atd.

29 Šíryen Šíryen | E-mail | Web | 29. července 2016 v 15:41 | Reagovat

Moc hezký článek =) také znám takové...¨
Na druhou stranu ale potkávám stále více lidí, s nimiž se shodujeme v názoru, že dítě nechceme vubec a žádné =) Vždy byly ti, co ho měli v 18... a i ti, co ho neměli vubec. Žádné nové trendy nejspíše nevznikají =)

30 Hrobárova Dcéra Hrobárova Dcéra | Web | 29. července 2016 v 15:56 | Reagovat

[28]: LOL :D

31 Liv Liv | E-mail | Web | 29. července 2016 v 16:05 | Reagovat

Takže mám čekat do svých třiceti, kdy sice budu mít dobře placenou práci a byt, ale tělo staré tak, že se mi počít dost možná ani nepovede (a pokud jo, budu na rizikovém)? Biologicky je ideální mít dítě kolem těch dvaceti, pak už to přináší samá rizika. A ze subjektivního hlediska... bych radši se svým dítětem měla kamarádský vztah, v čemž by mi menší věkový rozdíl jedině pomohl. Vidím to přímo ve své rodině. Matce není ani čtyřicet, jsme jako nejlepší kamarádky. Kdežto otec je šedesátník a vždycky pro mě byl spíš jako druhý děda, cítím se, jako bych žádného tátu ani neměla.

32 Nisa Nisa | 29. července 2016 v 16:54 | Reagovat

Souhlasím s autorem a s K. Krom toho,co už bylo diskutováno, i ti adolescenti můžou mít jednou mrzení, syndrom prázdného hnízda a stesk po ztraceném mládí, které se budou snažit dohnat v pozdějším věku a budou za to odsuzováni.

33 Jack Godman Jack Godman | E-mail | Web | 29. července 2016 v 17:24 | Reagovat

[30]: Copak?

34 Sayushka Sayushka | Web | 29. července 2016 v 18:50 | Reagovat

Pěkný článek:) Hodně s tebou v tomhle souhlasím, nechtěla bych mít dítě, dokud bych neměla určité jistoty - bydlení, práci, trvalý vztah.
Dokonce jsem se kvůli tomuhle problému rozešla s bývalým přítelem, jelikož na mne tlačil, že chce mít hned co dostuduji střední dítě. Já bych do něčeho takového nešla, chci cestovat, což s dítětem to jde pak o dost hůř a navíc si najít dobře placenou a stálou práci, abych nebyla jen závislá na chlapovi :)

35 Slečna El Slečna El | 29. července 2016 v 22:24 | Reagovat

Máš pravdu, že v dnešní době je dítě v osmnácti něco naprosto neuvěřitelného, ale na druhou stranu musím říct, že ještě před pár letu (dejme tomu tak před patnácti lety) bylo dítě ve dvaceti tak akorát - i já jsem se narodila v době, kdy bylo rodičům dvacet :-). Osmnáct je opravdu nízký věk, navíc v případě, kdy jsou oba partneři nedostudovaní, ale pokud má člověk střední a na vejšku nepůjde, pak s tím nemusí nutně být problém. Jinak bych ale řekla, že mě se naopak zdá, že poslední dobou se všichni ženou za kariérou a děti jsou pro ně až na posledním místě - pak si v pětatřiceti vzpomenou a ono už to nejde... smutné. ;-)

Jinak super článek, blahopřeji k článku dne ;-).

36 Awkward. 。◕‿◕。 Awkward. 。◕‿◕。 | E-mail | Web | 30. července 2016 v 0:13 | Reagovat

Jak už se tu v komentářích zmiňovalo dříve bylo těch 20 ideální na to, aby měla žena dítě, ale byla jiná doba, jiná výchova a hlavně ženy neměli tolik možností s prací pokud se minimálně nenadřely tak jako muži.
Podle mého je teď doba, kdy se nemá na nic spěchat. Moje sestra co je o 10 let starší než já měla dítě v 21 (momentálně je jí 31) a já se ve svých 22 na dítě necítím. Už jen z toho důvodu, že mám dobrou práci. Kterou si chci udržet. Času dost, navíc mám ještě život před sebou a nechci o něco přijít. Dokud mohu chci si užívat. Na výlety a jen tak posezení s kamarády jsou chvilky které pak už nejsou takové jaké by si je člověk představoval. Navíc vzhledem k tomu, že mám přítele o 2 roky mladšího se stále cítím jako nevyřáděná puberťačka. Je pravda, že teď to ty holky asi zbytečně uspěchávají. Ve většině případech jsou to holky co jim jejich maminky nakecaly, jak je mateřství kouzelné a tak dále. Ale já jsem asi stará škola. Založit si rodinu je krásné, ale nejdříve je asi lepší se nějak zaopatřit a nebýt závislí na rodičích. Podle mého (čeho se i já držím) je ideální věk na dítě tak 25 - 28. A asi by se ani nic nestalo, kdyby to bylo kolem té 30 :) ale zase to je takový už krapet ryzikovější věk.

37 Hëllena Hëllena | Web | 30. července 2016 v 8:55 | Reagovat

Mně bude za chvíli osmnáct a rozhodně nemám sebemenší chuť si pořídit dítě. Vdala bych se ale klidně, proč ne, svatba je hezká věc a nevyžaduje to nějaké dlouhodobé oběti a základní převorání celého života, jako se to ale děje, když si člověk udělá dítě. A to ani nevymetám diskotéky, dalo by se říct, že "už mě to přešlo", ale stejně dítě nechci. A to jsem k tomu nedávno byla zatraceně blízko. Vlastně ani nedokážu pochopit, co některé mladé lidi pudí k tomu, si sviště pořídit už takhle brzy. V minimu případů se samozřejmě stává, že oba partneři jsou již natolik vyzrálí, že dítě chtějí a věří, že se o něj zvládnou postarat. Něco jiného taky asi ještě je, pokud se stane "nehoda", ale hormony přeplněná budoucí maminka si prostě nechce vzít na svědomí, že by šla na potrat a to dítě zabila, nebo pokud je třeba přítel výrazně starší, a tudíž je v tom páru alespoň jeden člověk "rozumný" (neříkám že osmnáctiletá holka nemůže být rozumná, ale myslím tím spíš životní zkušenosti a takové věci). Ale jiné důvody? Snaha všem dokázat, že myslíme vztah vážně? Snaha udržet si partnera? Nebo co za tím může stát? Nevím..

38 Psiren, The Angel of Khaos Psiren, The Angel of Khaos | E-mail | Web | 30. července 2016 v 9:20 | Reagovat

Něco takového jsem potkala, když jsem sama byla na střední ve třetím ročníku - dívčina, která nastoupila do prváku, tam přišla už těhotná, přičemž to dítě měla s poněkud...problémovým tmavším jedincem. Ona sama je ovšem prosťáček, takže jí to nijak extra nepřišlo zvláštní.

39 T. T. | 30. července 2016 v 9:48 | Reagovat

[5]: To je přesně to, co při čtení napadlo mě. A je to celkem děsivý :D :/.

40 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 30. července 2016 v 9:59 | Reagovat

Je mi 30, mám devíti měsíční dítě a ještě nedávno bych na většinu tvých otázek z posledního odstavce neuměla odpovědět. Nepřijdou mi v problematice o který píšeš vůbec určující.
A "kolik co stojí a co všechno dítě potřebuje" - to mi přijde jako hrozně naddimenzovanej problém. Když nepotřebuješ mít všechno fungl nový a značkový, tak ty náklady v prvních letech zas tak nezvládnutelný nejsou...a v letech dalších už zase matka pracuje.

41 donPepe donPepe | Web | 30. července 2016 v 15:51 | Reagovat

Stejně je nezodpovědné nechávat to na poslední chvíli ke 40. roku věku, kdy rodiče se chovají jako prarodiče, pracuji v sociálních službách a vidím, jak to vypadá s rodiči, kterým je už mezi 50. a 60. lety a vychovávají puberťáky, nedopadá to vůbec dobře. navíc dětem hrozí, že dospějí a musejí se hned starat o své nemohoucí rodiče bez toho, aniž by se snažili založit svou rodinu. Zlatá střední cesta. :)

42 Kejta Kejta | Web | 30. července 2016 v 16:00 | Reagovat

Souhlasím s tebou. Z gynekologického hlediska je nejlepší, když ženy rodí do 25 let, ale pěkně se tim zkazí život. Očividně když si poříděj dítě, tak na něj asi mají, a jestli ne tak jsou fakt dementní a měli se zamyslet nad tím co dělaj. Sakra... Od čeho jsou pak šprcky? :D Opravdu nechápu logiku dnešních lidí.

43 Holoubek Holoubek | E-mail | Web | 30. července 2016 v 19:30 | Reagovat

Mně je 18. Myslím, že jsem poměrně rozumný člověk, nejsem moc divoký večírkový typ nebo tak - a kdybych měla milujícího partnera a byli bychom v takové situaci, že bychom si mohli dovolit uživit rodinu, možná bych o dítěti i uvažovala. Ale zároveň vím, jak moc to člověku změní život a vůbec vztah. Proto se do ničeho podobného nehrnu, protože pak už to nepůjde změnit. Ale moc se těším, až jednou budu mít rodinu, snad to nebude až ve čtyřiceti... :)

44 Zellie Zellie | 30. července 2016 v 23:50 | Reagovat

Je to paradox. Z biologickýho hlediska je nejideálnější (pro ženu) mít první dítě kolem 24-28 aby bylo z genitického hlediska tím nejlepším jedincem. Mít dítě  mezi 15-20 mi přijde jako holý nesmysl aby děti rodily děti. Nejsou na to připravení ani nentálně ani finančně, co si budem povídat. Ale ono je to jednodušší nejít pracovat a pak na rodičák. Představují si to jako hurvínek válku. Jenže dnešní doba, která nám udává tempo jde proti biologickým hodinám ženy, ty opravdu připravené jsou právě až po 30tce (ty co chtějí mít hotové studium, stabilní práci, finanční zázemí, bydlení...). Jenže po 30tce (kor u prvorodiček) přichází zvýšený riziko samovolných potratů (samozřejmě to může postihnout i mladší!) a také mohou mít plody vrozené vývojové vady (opět mohou mít i mladší samozřejmě). Jen ty procenta se s věkem zvedají. Teď je mi 25 a na děti opravdu nejsou ani finance ani rodinné zázemí.

45 nemasmozek nemasmozek | E-mail | 31. července 2016 v 1:03 | Reagovat

absolutní sračka...jsi odpad, že hodnotíš ostatní takhle skrz prsty

46 deweydumple deweydumple | Web | 31. července 2016 v 9:06 | Reagovat

Znám spoustu holek, co otěhotněly a nebo mají dítě v 17, 18 letech. Nejde paušalizovat. Jedna moje kamarádka otěhotněla proto, že chtěla mít dostatečný důvod, aby se vybodla na školu, teď má asi měsíční miminko. Další buchta, co znám, otěhotněla neúmyslně. Typická puboška, ale díky těhotenství mi příjde, že hrozně rychle dospěla a do školy chodila ještě v 7. měsíci a porodila měsíc před osmnáctinama. Moje sestřenka, která vyrostla mez alkoholiky a v 11 příšla o rodiče, dostala se k tetě a strýci do pěstounské péče, ale pak si stejně prolízala pasťákama, je o den starší než já, tak je tři týdny vdaná a čeká miminko. Taky si myslím, že je to nezodpovědnost. Kroutí nad tím hlavou i má matka, když vidí mladé holky těhotné, nebo moje kamarádky těhotné, přitom sama, když otěhotněla a já v ní rostl, tak jí mohlo být čerstvých osmnáct (mamka má mimochodem dneska 37 let, mně je 18, takže mě sama měla velice brzo, školu taky dokončenou měla, když jsem se narodil, byla i vdaná a než mi byl jeden rok, byla dokonce i rozvedená a ve 22 letech byla dokonce podruhé vdaná a je dodnes... zní to hrozně a lidi říkají, že byla jiná doba, ale sakra, mně patnáct let zpátky zas tak dávno nepříjde... :D

47 Tai Todd Tai Todd | 31. července 2016 v 10:38 | Reagovat

Většina holek, co znám a co otěhotněly ještě před dvacítkou pořádně nedodělaly školu, moc rozumu nepobraly a většinou šlo o to, že je zbouchl kluk, s kterým byly pár měsíců. Přijde mi, že hodně holek si dnes sviště pořídí brzo, aby nemusely pořádně řešit, co po škole. Místo práce jsou z nich matky. Každýho věc, ale už teď vidím, jak ty co se měli dítě v těch osmnácti teď po letech fńukají, že je nikde nechtějí vzít a nestačí platit školku a podobně. Často se na ně totiž ten jejich vyprdl a žijí u rodičů. Fakt výhra. Neříkám, že by se to mělo hodně odkládat, ale dodělávat si střední s děckem na krku taky není řešení. Myslím, že ideální věk je okolo těch 25, ale každýho věc. Já měla nedávno 24 a představa děcka mě spíš děsí. Nechci ho. Jsem "pohodlná" prý i sobecká, když ho nechci, ale není povinnost každé ženy rodit, já chci dělat věci bez ohledu na to, abych musela řešit fakt, že k tomu mám dítě a musím na něj brát ohled.

48 Alue Alue | 31. července 2016 v 12:53 | Reagovat

Rozhodně souhlasím.

Ale ještě je tu trochu jiný pohled, zajímavé povídání teen maminky na youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Hn-wnZ6lfzU

Když to někoho odmala bere a když se tím realizuje, tak nemám nic proti, ale většinou to není ten případ.

49 ČAPILO ČAPILO | Web | 31. července 2016 v 12:54 | Reagovat

Dobrý den. Jsem mutant z planety Sheredos. Jsem zoufalý kus hovna, který nikdy nic nedokázal, nikdy neměl kamarády, ani holku. Jsem ten nejpanicovatější panic ze všech paniců. Potřebuji, aby se někdo podíval na mé stránky. Abych měl alespoň nějakou návštěvnost a abych si připadal, jako že jsem alespoň něco v tom svém životě dokázal. Pokud mi někdo v komentáři polituje moji těžkou situaci, tak tím lépe!
Sice je to reklama, ale alespoň jsem upřímnej ne? A to se cení! Taky bych mohl předstírat, že ve skutečnosti chci jen okomentovat nějaký článek a pak někam "nenápadně" podstrčit odkaz na svůj blogís.

50 Michaela. Michaela. | Web | 31. července 2016 v 19:46 | Reagovat

Už už jsem chtěla psát o tom, jak s tebou nesouhlasím, ale mile mě článek překvapil. Jsem stejného názoru, že pokud jsou lidi připraveni, ať si mají dítě v kolika chtějí. Ovšem máš také pravdu v tom, že v dnešní době je minimum holek kolem 18, které by se dokázaly postarat o sebe, natož ještě o dítě a partnera. Na prvním místě má většina holek ty párty, alkohol a bůhví co ještě. Asi jsem ráda, že mezi ně nepatřím.

51 girltopieces girltopieces | Web | 31. července 2016 v 20:28 | Reagovat

Souhlasím. Hezky napsané.

52 Eli Eli | E-mail | Web | 31. července 2016 v 22:25 | Reagovat

Souhlasím s tebou. Také nechápu velmi mladé matky. Člověk by měl napřed mít nějaké úspory, zkušenosti, jistoty, zážitky,... Mně je 23 a neumím si představit, že bych v nejbližší době měla dítě, ačkoliv za pár let ho určitě budu chtít. Na druhou stranu - pokud to má někdo v hlavě srovnané a zvládá to s přehledem, ať si má dítě klidně v osmnácti, klobouk dolů. Jen se bojím, že dědi dětí nebudou znát nic jiného než rodiče hrající si s mobilem.

53 Nikky Nikky | E-mail | Web | 31. července 2016 v 23:14 | Reagovat

[5]: Tak tento pocit mám aj ja :-) A to mám 30

54 Nikky Nikky | E-mail | Web | 31. července 2016 v 23:17 | Reagovat

Super článok a ešte od chalana, klobúk dole. Myslím, že máloktorí 18 ročný človek je naozaj schopný sa postarať poriadne o seba, česť výnimkám, nie to ešte o bábätko a dieťa, ktoré je úväzok na celý život. Osobne, pri dnešnej dobe rozpadajúcich sa vzťahov, neistoty v práci, hypoték obdivujem každého, kto sa rozhodne pre dieťatko, ale myslím si, že mať len tak dieťa, s tým, že však nejako bolo, nejako bude, prípadne rodičia sa postarajú mi vždy prišlo a aj príde nezodpovedné. Sama som dieťa "náhody", ale vtedy to bolo bežné a partneri sa vzdali a mala som úplnú rodinu.

55 Háčko Háčko | E-mail | Web | 1. srpna 2016 v 3:21 | Reagovat

Mať dieťa stojí peniaze. Mať psa stojí peniaze. Mať školu stojí peniaze. A čo nestojí peniaze?

Je to individuálne, niekedy človeku prepne už v 18tich a aj keď bol nezodpovedný, možno sa naučí. A naopak, niekto je magor do 30tich a môže mať aj peniaze, avšak nemusí mať mozog na to, aby to decko vychovával. Respektíve, aby s ním trávil čas. A perfektná rodinka neexistuje - ľudia sa len v "tejto dobre" naućili, že je normálne niečomu celkom rýchlo prepadnúť, a je v poriadku odísť, keď sa človek necíti šťastný.

56 sw sw | Web | 1. srpna 2016 v 8:13 | Reagovat

Podle mě je rozhodně rozumnější mít dítě kolem dvacítky, než pořídit si ho před padesátkou (a že takové páry znám). Myslím, že líp takového 15tiletého puberťáka zvládnou rodiče v 35 než v 60. Samozřejmě pořídit si děcko v 16 je blbost.

57 Lenka Lenka | 1. srpna 2016 v 9:38 | Reagovat

To je pravda. Na dítě je čas...nejlepší je tak mezi 28 - 32 roky. :)

58 Marie Marie | Web | 1. srpna 2016 v 10:28 | Reagovat

Tvoje spolužačka je ten špatný příklad těchto mladých matek, ale znám některé, které právě mají třeba dostudováno, žijí s přítelem a ten má stálou práci a klape jim to. I když moje spolužačka nechtěně otěhotněla v 15, ano, sice jí dcerku hlídá máma, ale ona bude mít za rok po maturitě a je to. Malá už chodí do školky a myslím si, že se nemají špatně.
Dvě věci - já, kdybych náhodou otěhotněla, asi bych si to nenechala vzít. A potom, na těhotenství se fakt těším a rozhodně bych chtěla mít miminko mezi 22 - 25 lety, momentálně mi bude 20.
A na závěr bych chtěla říct, že už rok a 2 měsíce mám možnost vidět, jak roste přítelovo synovec, vím, co kolik stojí, jak je to všechno náročné a to by opravdu měla vidět/vědět každá, která si jen tak pořídí dítě. :)

59 Nancy Nancy | Web | 1. srpna 2016 v 11:10 | Reagovat

[47]: 100% suhlas. hlavne ze damy sa tvaria ako velke panie, lebo sa im podarilo zo seba vytlacit decko, pricom realne to ich spolocensky status nijako nezmenilo.

60 SasuKe SasuKe | Web | 10. srpna 2016 v 12:18 | Reagovat

Všem mnohokrát děkuji za komentáře, mile mě to překvapilo, hlavně to, že se mnou tolik lidí souhlasí. Pochopitelně, jak už jsem psal, nehážu všechny do jednoho pytle a netvrdím, že neexistují i případy, kdy to ta děvčata zvládnou. Obvykle je to ale naopak... Abych se ještě vyjádřil k tomu, že tu párkrát zazněl jiný extrém, kdy si to matky nechávají až po čtyřicítce, to se mi pochopitelně také nezdá v pořádku. Jedna známá má syna starého stejně se mnou, kdykoli s námi byli na dovolené, stále ho peskovala, mlátila a vlastně teď ten kluk bydlí sám, snaží se vystudovat školu a je úplně bezradný. Ona si místo toho našla přítele a má s ním asi pětiletou dceru. Jelikož je stejně stará jako můj otec, je jí teď asi 48 a jejímu manželovi asi 53. Ta ženská nezvládla ani za mlada vychovat jedno dítě, jen mu ubližovala a teď má další, které najednou rozmazluje, chová se k ní jako k princezničce, zatím co její manžel je z toho dítěte vyloženě unavený a co za deset let až ta rozmazlená holka bude v pubertě? Začne jí taky mlátit a vztekat se? Opravdu tohle je podle mě ženská, co by neměla děti mít vůbec, ale celkově mít je po čtyřicítce - nechci nikoho podceňovat, ale taky nemyslím, že je to nejlepší.
Mimochodem už tu zaznělo i něco o věkové blízkosti a kamarádském vztahu, tak si teda dovoluju říct, že mě měla máma právě ve třiceti na rizikovém, protože předtím potratila a dlouho děti mít nemohli a dokud bylo všechno v rodině v pořádku, troufám si říct, ž můj vztah s ní mi všichni záviděli a že měli mladší maminky, ta moje pro mě byla prostě kamarádka, i když mi bylo 10 a jí 40. Tady nemyslím, že rozhoduje věk, spíš přístup.

61 Ремонт холодильников lFow Ремонт холодильников lFow | E-mail | Web | 28. dubna 2017 v 15:43 | Reagovat

It’s so beautiful, and classy. It also reminded me of a Cartoon Movie “Book of Life”. I wish they have a skull like a colorful one in Book of Life characters it’s really awesome ^^

I got off the bus at the bank.

62 Took F lFow Took F lFow | E-mail | Web | 16. července 2017 v 9:27 | Reagovat

I feel like going for a walk. I don’t feel like working now, I’m tired.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama